میلانی در جلسه كمیته محیط زیست:
تشكیل جزیره های حرارتی روی تهران جدی است
گل پیچ: عضو شورای شهر تشکیل جزیره های حرارتی روی شهر تهران در اثر افزایش حرارت در سال های آتی را یک مسئله جدی عنوان نمود.
به گزارش گل پیچ به نقل از مهر، یکصد و هشتمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری با حضور مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری و مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران اجرا شد. سید آرش حسینی میلانی در ابتدای این جلسه که بمنظور بررسی آخرین طرح و برنامه های اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و شرکت واحد اتوبوسرانی اختصاص داشت، اظهار داشت: کمیته محیط زیست و خدمات شهری در ادامه جلسات بررسی وضعیت ادارات، سازمان ها و شرکت های مربوط به حوزه خدمات شهری، درصدد پیگیری آخرین وضعیت اقدامات، طرح و پروژه های مربوطه است و تلاش می کند که این طرح ها تعریف و اجرائی شوند. وی افزود: در آستانه تحویل و تحول به شورای ششم، لازم است پروژه های جاری بررسی شوند تا در همکاری با دوره بعدی مدیریت شهری، کارهای مربوط به حوزه خدمات شهری ادامه یافته و جهت گیری ها تداوم یابند و شاهد آن باشیم که حوزه محیط زیست و خدمات شهری در راه رشد به کارشان ادامه می دهند. شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار نیز در این نشست، با تقدیر و تشکر از حمایت های شورای پنجم خصوصاً کمیته محیط زیست و خدمات شهری از حوزه محیط زیست شهری، ارتقای مرکز محیط زیست و توسعه پایدار به اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار را اقدامی راهبردی در تشکیلات مدیریت شهری دانست. وی انجام طرح هایی نظیر یکپارچه سازی اطلس محیط زیست شهری تهران، توسعه مراکز انرژی های تجدید پذیر، بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای مختلف شهرداری، راه اندازی خانه های محیط زیست و تهیه لوایح محیط زیستی در همکاری با شورای شهر را همچون اقدامات شاخص اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار برشمرد. در ادامه این جلسه، مسئولان اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار به تشریح آخرین وضعیت پیشرفت پروژه و شرح وظایف طرح های یکپارچه سازی اطلس محیط زیست شهری، سامانه پایش کیفی شبکه جمع آوری آب های سطحی، تهیه مستند تنوع محیط زیستی و اقلیم شهر تهران، تدوین برنامه عمل، پیشگیری و کاهش لطمه پذیری و سازگاری با تغییرات آب و هوایی شهر تهران، تدوین نظام یکپارچه راهبری سیستم مدیریت محیط زیست در شهرداری تهران و ارزیابی اثرات محیط زیستی پروژه های خیالستان زندگی و بوستان چهارباغ، ارزیابی تاب آوری اکولوژیک شهر تهران، ارزیابی روند شاخص توسعه پایدار شهری در شهرداری تهران و… پرداختند. پایش آلایندگی های جدید در منطقه شهری تهران، پایش مصرف انرژی، شناسایی صنایع و منابع اصلی تولید آلودگی در شهر تهران، رسیدگی به وضعیت تغییرات اقلیمی و موضوع HSE همچون مطالبی بودند که در این نشست از طرف مشاوران کمیته محیط زیست و خدمات شهری مورد پرسش و بررسی قرار گرفتند. حسینی میلانی ضمن تقدیر از کارهای اداره کل محیط زیست و توسعه پایداری شهرداری تهران گفت: تمرکز خوبی درباره وضعیت محیط زیست تهران در دوره پنجم مدیریت شهری صورت گرفت. در این چارچوب، شورای پنجم به دنبال در نظر گرفتن بودجه خاص محیط زیست شهری بود تا سهم اقدامات و کارهای مدیریت شهری در زمینه محیط زیست را شفاف سازد. وی با تاکید بر این که تهران با چالش های نوظهور محیط زیستی روبه رو است، اشاره کرد: آلاینده ها، روند و اتفاقات جدیدی درحال حادث شدن است. یک نمونه از این مسئله، انتشار گسترده بوی نامطبوع در سطح شهر تهران بود که شهرداری تهران و شرکت آب و فاضلاب و سایر دستگاهها درگیر آن شدند. این عضو هیات رییسه شورای شهر با اشاره به گسترش پدیده فرونشست ها در حریم جنوبی تهران اشاره کرد: باوجود کوشش های صورت گرفته، روند استفاده از منابع و بارگذاری ها در تهران و حریم آن کاهنده نیست و هر ساله، شاهد افزایش مصرف آب و انرژی در تهران هستیم. همین مسئله باعث شده تا ما با تنش های جدی در زمینه مصرف آب و انرژی روبه رو باشیم. حسینی میلانی اضافه کرد: مسئله تنش آبی بطور قطع سبب درگیر ساختن کارهای شهرداری در زمینه فضای سبز خواهد شد و در کاهش تاب آوری فضای سبز شهری اثرگذار می باشد. وی رسیدگی به وضعیت میکروپلاستیک ها در خاک و محصولات کشاورزی را ضروری خواند و اظهار داشت: تولید بیش از پیش ازن و سوزاندن مازوت نمونه دیگری از مسائل نوظهور است که در آلودگی هوای تهران موثر است. یکی از این مسائل جدید سفیدبالک ها بودند که در دو سال ابتدایی شورای پنجم، بصورت ضربتی به این مسئله رسیدگی شد. تشکیل جزیره های حرارتی روی شهر تهران در اثر افزایش حرارت در سال های آتی نیز یک مسئله جدی است. سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با ضروری دانستن مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی طرح های فنی و عمرانی و همین طور مطالعات پیش بینی محیط زیست شهری بیان کرد: اگر مطالعات محیط زیستی با رویکرد آینده نگری خصوصاً در زمینه تغییرات اقلیمی و حرارت صورت گیرد، آنگاه می توان وضعیت سالانه تهران را هم پیش بینی نمود، هشدارهای لازم را داد و سناریوهای پیش رو را مورد بررسی قرار داد. در ادامه این جلسه، محمود ترفع به تشریح آخرین وضعیت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و طرح ها و برنامه های این شرکت پرداخت و تصریح کرد: سال ۹۹ برای حوزه حمل و نقل عمومی خصوصاً شرکت واحد اتوبوسرانی، سال سختی بود. تحریم قطعات سنگین اتوبوس، افزایش نرخ ارز و… نیز سبب افزایش هزینه های نگهداری و بهسازی اتوبوس های شهری شدند. وی در این نشست، با یادآوری اقدامات مدیریت شهری در اضافه کردن ۲۵۰ اتوبوس و مینی بوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران، به تشریح کارهای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در اضافه کردن ناوگان جدید اتوبوسرانی در ماه های آتی پرداخت. آخرین وضعیت نصب فیلتر جذب دوده در اتوبوس ها، کاهش درآمدها به سبب انتشار ویروس کرونا، آنالیز سوخت مصرفی از نظر گوگرد، آخرین وضعیت اتوبوس های فرسوده، تعداد اتوبوس های جدید مورد نیاز شهر تهران برای اضافه شدن به ناوگان اتوبوسرانی، وضعیت پرسنلی رانندگان، میزان پایش آلایندگی در پایانه ها و ایستگاه های اتوبوس و… همچون مطالبی بودند که در این نشست از مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تشریح شدند. حسینی میلانی در آخر این جلسه، با تقدیر از کارهای شرکت واحد اتوبوسرانی و پرسنل آن در خدمات رسانی به شهروندان تهرانی در وضعیت انتشار ویروس کرونا، تحریم ها و نابسامانی های اقتصادی کشور عنوان کرد: مدیریت شهری به حمایت طلبی از اتوبوس باید ادامه دهد. عمده جهت گیری ها در شهرداری در موضوع حمل و نقل عمومی، معطوف به توسعه مترو است اما این مسئله نباید سبب نادیده قرار گرفتن اتوبوسرانی شود. وی با اعلان اینکه در دو سال قبل اقدامات خوبی از طرف مدیریت شهری در تامین ناوگان جدید اتوبوسرانی و قطعات مورد نیاز اتوبوس ها انجام شد، اظهار داشت: هر چقدر ارتباط توسعه اتوبوسرانی با محیط زیست بیشتر شفاف شود، پشتیبانی از آن نیز افزایش می یابد. موضوع مهم در این چارچوب آنست که در حمایت طلبی از اتوبوس، اطلاعات ارائه شده تا چه اندازه به دستگاه های ذیربط انعکاس می یابد و تا چه اندازه برای شهروندان روشن و شفاف است. رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری اتوبوس را مسئله عمومی شهر و مربوط به حوزه عدالت اجتماعی دانست و گفت: متاسفانه در یک دهه گذشته، دولت ها از اتوبوس حمایت چندانی نکرده اند و اندک حمایت ها نیز با تاخیر بسیار به شرکت واحد اتوبوسرانی می رسند. به همین خاطر، عمومی سازی حمایت طلبی از اتوبوسرانی، موضوعی مهمست چونکه کمک دولت برای تامین اتوبوس های جدید بسیار مهم است. حسینی میلانی با تاکید بر ضرورت حفظ کرامت مسافران اتوبوس، توسعه مترو و اتوبوس برقی را راهکارهای آینده تهران در بحث حمل و نقل عمومی برشمرد و اشاره کرد: نوسازی ناوگان جدید اتوبوس برای شهرداری تهران یک راهبرد اصلی است و بهمین منظور، باید ساز و کارهای جدید تامین منابع مالی برای آن طراحی شود.
منبع: گل پیچ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب