الزامی شدن اختصاص کد شناسایی واحد به کاتالیست ها برای نظارت بر معاینه فنی
به گزارش گل پیچ، رئیس مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: متأسفانه برخی خودرو ها با اجاره یک کاتالیست در کشور به شکل موقت تست معاینه فنی را پشت سر گذاشته و بعد کاتالیست را از روی ماشین بر می دارند.
به گزارش گل پیچ به نقل از مهر، احمد طاهری رئیس مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست پیرامون مبحث بررسی اصلاح حدود مجاز معاینه فنی خودرو ها اظهار داشت: یکی از مهم ترین ابزارهای ما برای نظارت بر انتشار آلایندگی از ناوگان حمل و نقل مبحث معاینه فنی است. وی ادامه داد: آخرین باری که حدود مجاز معاینه فنی اصلاح شده سال ۱۳۹۷ بوده و هفت سال زمان گذشته است که در این مدت تغییرات شدیدی در ناوگان حمل و نقل اتفاق افتاده است. طاهری با اشاره به اینکه حدود استاندارد تولید خودرو در کشور و تعداد ناوگان به شکل قابل توجهی تغییر پیدا کرده است خاطرنشان کرد: در نتیجه اگر ما بخواهیم میان وضعیت معاینه فنی و تغییرات ناوگان حمل و نقل انطباق داشته باشیم باید حدود مجاز معاینه فنی را به روز رسانی کرده و با استانداردهای تولید خودرو و واردات خودرو در کشور متناسب سازی نماییم. رئیس مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست اظهار نمود: یکی از موارد، استاندارد تولید خودرو است. معاینه فنی کارآمدترین راه برای تعیین حدود استانداردها است. برای خودروهایی که با استانداردهای متفاوت ساخته شده اند باید معاینه فنی متناسب با تولید آنها درنظر گرفته شود. طاهری افزود: تعداد رفتن به مراکز معاینه فنی ما با آن چه که باید وجود داشته باشد فاصله دارد. بهترین بخش رجوع ما در قسمت خودرو های سواری است و کنترل بیشتری برای آنها وجود دارد. در قسمت موتور سیکلت فاصله زیاد است ما حدود ده میلیون ناوگان موتور سیکلت در کشور داریم که فقط شش هزار به مراکز معاینه فنی مراجعه نموده اند که حدود پنج هزار توانسته اند تاییدیه معاینه فنی را بگیرند. وی ضمن اشاره به این که ما ساز و کارهای افزایش نظارت بر اجرای معاینه فنی را دنبال می نماییم عنوان کرد: صحت انجام معاینه فنی هم از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. نظارت عالیه باید به شکل عملیاتی پیاده شود و امکان نظارت مستقیم و کنترل تجهیزات درحال پیاده سازی است. طاهری با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست بعنوان یک نهاد نظارتی و حاکمیتی اهمیت بالای ی در این خصوص دارد اظهار داشت: نقصها موجود در اجرای قانون هم باید اصلاح گردد. یکی از موارد بحث کاتا فهرست اجاره ای در کشور است. خودرو ها می توانند با اجاره یک کاتا فهرست در کشور به شکل موقت تست معاینه فنی را پشت سر گذاشته و بعد کاتا فهرست را از روی ماشین بردارند یا بعضی از رانندگان به اشتباه برای افزایش شتاب خودرو به برداشتن کاتا فهرست خودرو اقدام می کنند و ما پیگیر این موارد هستیم. اختصاص کد شناسایی واحد به کاتالیست های موجود در کشور الزامی می شود. او در آخر تصریح کرد: در کنار کیفیت سوخت نوع وسیله نقلیه هم اهمیت دارد. ما فرایند اصلاحات را از دو ماه پیش شروع کرده ایم و امیدواریم در سال جدید بتوانیم این اقدامات را سامان دهی نماییم. بحث معاینه فنی در موتور خانه ها را هم پیگیری می نماییم که هم در مصرف بهینه و هم کاهش آلودگی هوا مؤثر خواهد بود.
منبع: golpich.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب