سهم موتورسیکلت های کاربراتوری و دیزلی ها در تنگی نفس پایتخت
به گزارش گل پیچ، عامل اصلی آلودگی هوای تهران منابع متحرک با سهم ۵۸ درصدی است؛ پایتختی که شهروندانش از آغاز دیماه هوای مطلوب به خود ندیده اند. به قول عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، خودرو های دیزلی و موتورسیکلت ها نقش موثری در آلودگی هوای پایتخت دارند.
بهزاد اشجعی در گفتگو با ایسنا با بیان این که بیشتر از ۸۰ درصد موتورسیکلت های درحال تردد تهران و دیگر نقاط کشور فرسوده اند، اظهارکرد: درصد قابل توجهی از این موتورسیکلت های فرسوده کاربراتوری هستند. از سال ۹۵ به بعد موتورسیکلت سازان موظف به نصب انژکتور روی موتورسیکلت ها شدند و به همین سبب هم تعداد موتورسیکلت های کاربراتوری قابل توجه است.
به گفته او یک موتورسیکلت کاربراتوری می تواند تا ۱۵ برابر یک خودروی سواری یورو ۵ یا دیگر خودرو های نوشماره آلایندگی به همراه داشته باشد.
معاینه فنی فعلی برای موتورسیکلت های کاربراتوری کارساز نیست
اشجعی در رابطه با تأثیر معاینه فنی بر کاهش آلایندگی موتورسیکلت ها اظهار داشت: معاینه فنی نمی تواند از تردد موتورسیکلت های فرسوده جلوگیری نماید چونکه سیستم واشرِ سوخت اغلب موتورسیکلت های فرسوده، کاربراتوری است. در سیستم کاربراتوری میتوان به سادگی با پیچ تنظیم، میزان پاشش و مصرف سوخت را کم یا زیاد کرد. در نتیجه سنجش معاینه فنی از موتورسیکلت های کاربراتوری دقیق نخواهد بود.
او تنها راهکار موثر بر کاهش آلودگی هوای ناشی از موتورسیکلت ها را اسقاط موتورهای فرسوده یا جایگزینی موتورهای کاربراتوری با سیستم های سوخت انژکتوری دانست و اظهار داشت: طرح هایی هم در زمینه جایگزینی سیستم های سوختی موتورسیکلت ها از جانب سازمان ها عرضه شده است. بعنوان مثال در یکی از این طرح ها شهرداری تهران ادعا کرده می خواهد حدود ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی را وارد ناوگان شهر تهران کند.
به گفته او بر اساس مطالعات، در شهر تهران ۱۰ درصد از انتشار ذرات معلق که آلاینده اصلی هوای پایتخت است، به ناوگان موتورسیکلت باز می گردد که عدد چشمگیری است.
بیشتر بخوانید:
کم توجهی به اسقاط موتورسیکلت و ناوگان دیزلی فرسوده
این کارشناس آلودگی هوا تصریح کرد: مهم تر از مرحله معاینه فنی، نظارت و اعمال قانون است که در وهله اول خیلی از موتورسیکلت های قدیمی تر اسناد معتبر ندارند و در بسیاری موارد دیگر هم جریمه پذیر نیستند و به همین سبب روشی همچون معاینه فنی بازدارندگی لازم را برای موتورسیکلت ها ندارد.
اشجعی در رابطه با تاثیرگذاری معاینه فنی خودرو های دیزلی بر کاهش آلایندگی هوا هم اظهار داشت: عددی که برای سنجش آلایندگی خودرو های دیزلی درنظر گرفته شده ۲.۷ یا ۲.۸ است. این عدد را ۸۰ یا ۹۰ درصد ناوگان دیزلی پاس می کنند. این عدد در حد پایین درنظر گرفته شده است چون که بخش قابل توجهی از خودرو های دیزلی، کامیون، اتوبوس و مینی بوس ها فرسوده اند. بدین سان اگر حد مجاز بالایی قرار داده شود، اغلب خودرو ها مردود خواهند شد. به همین سبب نظارت بر اعداد تعیین شده یکی از اقدامات لازم در این حوزه است.
۳ راهکار برای کنترل آلایندگی خودرو های دیزلی
ه عقیده این کارشناس آلودگی هوا نظارت بر مراکز معاینه فنی از یک سو، نظارت بر اعداد تعیین شده از طرفی و بهسازی و نوسازی ناوگان راهکار کاهش آلایندگی خودرو های دیزلی است.
وی ضمن اشاره به ضرورت نظارت بر مراکز معاینه فنی اظهار داشت: بعضی رانندگان خودرو های دیزلی برای دریافت معاینه فنی به شهر های اطراف تهران رجوع می کنند، بعضی مراکز معاینه فنی بخصوص در تهران سختگیرانه برخورد می کنند. در مقابل مراکزی در شهر های اطراف معاینه فنی را بسیار راحتتر صادر می کنند. در همین رابطه برای دریافت معاینه فتی تخلفاتی هم صورت می گیرد.
اشجعی در انتها بر ضرورت بهسازی و نوسازی خودرو های دیزلی هم تصریح کرد و اظهار داشت: علاوه بر نظارت بر اعداد تعیین شده و نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی، جایگزین کردن خودرو های پاک با خودرو های فرسوده راهکار اصلی کاهش آلودگی هواست.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب