نشست 23 متری دشت ساوجبلاغ
گل پیچ: مدیر كل منابع طبیعی البرز اظهار داشت: طی چند مدت اخیر شاهد نشست 23 متری دشت ساوجبلاغ بوده ایم كه این امر نتیجه ای جز غیرقابل نفوذ شدن زمین به دنبال ندارد.
حامد فرضی در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار نمود: تا چند سال پیش با حفر چاه 60 متری به آب می رسیدیم اما امروز باید بیشتر از 260 متر زمین را بكنیم تا به آب برسیم.
وی افزود: متاسفانه استفاده بی رویه از منابع آبی سبب كاهش سطح آب های زیرزمینی شده كه این امر خطرات زیادی چون نشست زمین، كاهش پوشش گیاهی و خشكسالی را به دنبال دارد.
وی ابراز كرد: متاسفانه به علت خودخواهی انسان ها در بهره برداری از منابع طبیعی طی چند دهه گذشته شاهد قطع بی رویه درختان، رشد قارچ گونه ساختمان ها، كاهش منابع آبی و... در كرج بوده ایم كه همه اینها سبب شده این شهر از هویت باغشهری خود فاصله بگیرد.
این مسئول افزود: متأسفانه در فرآیند اجرای پروژه های عمرانی استان مثل كنارگذر چرمشهر-آبیك یا آزادراه تهران – شمال پیوست های محیط زیستی رعایت نمی گردد و همین سبب شده تعداد زیادی درخت در راه این پروژه ها قطع شود.
فرضی تصریح كرد: موهبت های خدادادی صرفاً متعلق به ما نیستند و نسل های بعدی هم سهمی از آنها دارند بنابراین باید در بهره برداری از آنها حساسیت لازم را به خرج دهیم وگرنه تا دهه های بعدی شهرهای امروزی جایی به منظور زندگی نخواهند بود.
به گزارش گل پیچ به نقل از ایسنا، در حالی بر مبنای برنامه زمان بندی شده راه اندازی آزادراه تهران-شمال به طول ۱۲۱ كیلومتر در سال ۱۴۰۰ آخر می یابد كه این پروژه از سال ۱۳۷۶ كلید خورده است. طبق گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی قطعه یك آزادراه تهران-شمال در تابستان سال ۱۳۹۸ به مرحله بهره برداری می رسد.
طول منطقه یك آزادراه تهران-شمال ۳۲ كیلومتر است و از پروژه های بزرگ عمرانی در كشور به شمار می آید و تمامی فناوری های روز جهان در این پروژه استفاده شده است، پروژه ای كه عملیات اجرایی آن به صورت مشترك بین وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان و همچین پیمانكاران داخلی به صورت هماهنگ و یكپارچه اجرا می شود.
بهره برداری از منطقه یك آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ كیلومتر سبب كاهش ۶۰ كیلومتری مسیر و ۲۰ دقیقه ای زمان تا سه راهی شهرستانك خواهد شد و بهره برداری آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
در مورد عوامل تأثیرگذار كه باعث طولانی شدن مدت اجرای آزادراه تهران-شمال شده است، باید اعلام نمود كه طبق گفته وزیر راه و شهرسازی عوامل ركود زیادی بر این پروژه تحمیل شده است و معارضین متعددی بر این پروژه وجود داشت. علاوه بر این آزادراه تهران-شمال در سال های گذشته در اولویت پروژه های عمرانی دولت قرار نداشت و در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یك دوره فعالیت چشمگیر صورت گرفت كه منجربه راه اندازی و بهره برداری از منطقه ۴ شد.
با روی كار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم عملیات اجرایی بر روی منطقه یك و ۲ بدون وقفه از سال ۹۳ شكل گرفت كه با مشاهده روند اجرایی پروژه هیچ یك از نقاط تعطیل نبوده است.
در مورد مناطق دو و سه آزادراه تهران-شمال هم باید بیان كرد این دو منطقه از پل ها و تونل های بزرگ و متعددی تشكیل شده اند و به منظور راه اندازی آنها بر مبنای پیش بینی های انجام شده حدود چهار سال زمان و ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است.
این در حالی است كه مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل از پیشرفت فیزیكی ۹۴ درصدی منطقه یك آزادراه تهران-شمال اطلاع داد و اعلام نمود كه عملیات اجرایی این منطقه از آزادراه تهران-شمال رو به آخر است و فقط بخش كمی از عملیات اجرایی آن باقی مانده است.
منطقه ۲ این پروژه الان از ۲۶ درصد پیشرفت فیزیكی برخوردار و ۵۵۰ میلیارد تومان هم در این منطقه هزینه شده است. در مورد منطقه سه آزادراه تهران-شمال هم باید اعلام نمود كه ساخت این منطقه به قیمت روز به سرمایه ای بالغ بر ۴، ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد اما با عنایت به مدت پنج سال زمان مورد نیاز برای اجرای آن، سرمایه ای نزدیك به هفت میلیارد تومان برآورد كرده اند كه در مجموع سرمایه مورد نیاز برای بخش ۲ و سه به ۱۰ هزار میلیارد تومان می رسد و در مجموع حدود ۳، ۶۰۰ میلیارد تومان برای مناطق یك، ۲ و چهار هزینه شده است.
در مورد نحوه جذب فاینانسور منطقه سه این آزادراه هم باید اعلام نمود كه چند شركت ایرانی و چینی آمادگی خویش را برای سرمایه گذاری در منطقه سه آزادراه تهران-شمال اعلام نموده اند كه مناقصه مربوطه هم با همكاری وزارت راه وشهرسازی تا پیش از آخر سال جاری، تنظیم و برگزار می گردد تا وضعیت فاینانسور منطقه ۳ در نیمه اول سال آینده مشخص شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب